Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Analizy Rynkowe (EP) RSS

[2018-07] Europejski Rynek PBT & POM

Drukuj

[2018-07] Europejski Rynek PBT & POM

W czerwcu można było zauważyć, że sprzedawcy PBT nadal korzystają z utrzymującego się dobrego popytu we wszystkich sektorach przemysłu. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów surowców w lipcu, sprzedający podnieśli ceny PBT. Oczekiwano, że ceny zostaną podwyższone o 100 EUR/T ale wydaje się, że nabywcy odrzucili taką podwyżkę.

Dane ACEA (European Automobiles Manufactures Association) z czerwca 2018 roku, wskazują, że rejestracje samochodów osobowych odnotowały silny wzrost około 5,2% w całej UE, w sumie prawie 1,6 miliona nowych samochodów. W ujęciu ilościowym wynik ten był najwyższy od czerwca do czerwca. Wyniki były zróżnicowane na pięciu głównych rynkach UE i tak w Wielkiej Brytanii odnotowano spadek o 3,5%), we Włoszech o 7,3%, podczas gdy popyt na samochody wzrósł we Francji o 9,2%, w Hiszpanii o 8,0% oraz w Niemczech o 4,2%. W pierwszym półroczu 2018 roku europejski rynek samochodów osobowych wzrósł o 2,9%, osiągając 8 447 247 pojazdów. Na uwagę zasługują dobre wyniki nowych państw członkowskich UE, ponieważ w tym roku liczba rejestracji wzrosła o 11,4%. Patrząc na główne rynki, popyt wzrósł w Hiszpanii o 10,1%, we Francji o 4,7% i Niemczech o 2,9%, chociaż sprzedaż zmniejszył się w Wielkiej Brytanii o 6,3% oraz we Włoszech o 1,4% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku.

Rejestracja pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej (UE) wzrosła o 3,3% w porównaniu rok do roku w maju, według najnowszych danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Liczba lekkich pojazdów użytkowych (lekkich samochodów dostawczych) poniżej 3,5 tony, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe oraz średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 tony wzrosła z 205 445 pojazdów w maju 2017 roku do 212 122 sztuk. Pomogło to utrzymać dynamikę w ciągu roku, w wyniku czego całkowita liczba zarejestrowanych  pojazdów użytkowych w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku wzrosła o 4,1% r/r do 1 034 983 sztuk.

Rynek pojazdów użytkowych w UE wzrósł na cztery miesiące z pięciu od początku roku. Wyjątkiem był marzec.

Jednak w tym miesiącu wystąpił kontrast pomiędzy lekkimi i ciężkimi pojazdami użytkowymi, ponieważ pojazdy o masie całkowitej powyżej 6 ton, wchodzą w okres stagnacji. Oprócz spowalniającej gospodarki w regionie, operatorzy ciężarówek ponoszą wyższe koszty, brak kierowców i utratę działalności. Mimo korzystnych warunków finansowania, rosnącej niepewności związanej z Brexitem, zwiększonego ryzyka politycznego w południowej Europie i pogarszających się globalnych stosunków handlowych firmy wstrzymują inwestycje w regionie i uniemożliwiają przedsiębiorstwom odnawianie swoich flot. Rynki Europy Środkowej osiągnęły lepsze wyniki niż te w Europie Zachodniej, ponieważ popyt na takie pojazdy wzrósł o 11% r/r w okresie do końca maja.

Jednak nawet kraje takie jak Węgry i Polska, znacznie spowolniły w ostatnim miesiącu. W Europie Zachodniej wzrost popytu na samochody ciężarowe był nadal pozytywny we Francji, Włoszech i Hiszpanii, natomiast dwa największe rynki Niemcy i Wielka Brytania wciąż się pogarszają.

Ceny PBT w Europie Zachodniej na III kw. szacunkowo wzrosły o 100 EUR/T w porównaniu do II kwartału. Ceny nienapełnionego PBT miesiły się w przedziale 2690-2790 EUR/T, nienapełnione compoundy w przedziale 3020-3120 EUR/T, gatunki wypełnione 30% włóknem szklanym w przedziale 3140-3490 EUR/T, PBT o zmniejszonej palności oraz 30% wypełnione włóknem szklanym w przedziale 3930-4030 EUR/T.

Prognozuje się, że ceny czystego PBT mogą wzrosnąć o 50 EUR/T w IV kwartale br.

* * *

Popyt nadal rośnie w tempie około 5% rocznie, a producenci dążą do uzyskania wyższych cen celem odzyskania dodatkowych kosztów surowców i generowania wyższych poziomów marż opartych na rosnącym, w dalekiej perspektywie, popycie. Zdaniem analityków potrzeba zachowania właściwej równowagi między podażą a popytem sugeruje, że w nadchodzących latach konieczne będzie zwiększenie podaży. Ogólnie ceny wzrosły dla trzeciego kwartału, o ile pozwalały na to aktualne warunki kontraktów.

Europejskie przedziały cenowe w III kwartale oceniono na poziomie 80 EUR/T wyższym niż II kwartale dla kopolimerów oraz o 50 EUR/T wyższym od homopolimerów. Zakresy cen dla kopolimeru osiągnęły wartość 2140-2240 EUR/T, a gatunki homopolimeru 2920-3120 EUR/T. Prognozy sugerują, że zmiany kosztów produkcji będą niewielkie w miesiącach letnich przed ich moderowaniem w czwartym kwartale.

Wydaje się, że sprzedający osiągną nieco wyższe ceny w czwartym kwartale - rzędu 50 EUR/T dla kopolimeru i homopolimeru. Konsumenci i dystrybutorzy nadal utrzymują, że przyrosty ilości są znikome i nie oczekuje się żadnych zmian w bilansie w 2018 roku, a nawet w 2019 roku.

Import, z roku na rok do kwietnia, wzrósł o 3% w porównaniu do tego samego okresu w 2017 roku. Około 40% importu pochodzi z Korei Południowej, a 22% z Tajlandii. Przewiduje się, że import POM zostanie zwiększony, ponieważ BASF uruchamia nową fabrykę o mocy 70.000 ton w Korei Południowej.

Eksport POM do kwietnia spadł o 5% w stosunku do tego samego okresu w 2017 roku. Oczekuje się, że eksport POM z Europy Zachodniej spadnie, ponieważ fabryka BASF o mocy 55.000 ton w Ludwigshafen ogranicza produkcję w ramach przygotowań do zamknięcia.

Tagi: pbt pom
Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Przeczytaj także:

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent