TQM, Lean Manufacturing, Six Sigma to systemy zarządzania, dzięki którym podniesiemy jakość otrzymywanych wyrobów. Z jakich elementów się składają i na czym polegają?
System TQM (Total Quality Management) jest w zasadzie sposobem myślenia i filozofią zarządzania przez jakość. Wiele autorytetów uważa, że wprowadzenie w zakładzie norm ISO 9000 jest wstępem do jego stosowania. System Total Quality Management zakłada, że każdy nowo wykonywany wyrób jest prototypem i że możliwości powstawania braków należy zapobiegać, zaczynając od fazy tworzenia koncepcji wyrobu. TQM dotyczy całego przedsiębiorstwa, a więc nie tylko strefy przygotowania wytwarzania i samej produkcji, ale także innych obszarów działalności przedsiębiorstwa, np. administracji. System ten to sposób postępowania, który nie jest związany z żadnym schematem – wykorzystuje wiele metod jako narzędzia jakości. Przedsiębiorstwo samo formułuje dla siebie zasady TQM i sposób ich stosowania. Do podstawowych elementów TQM zalicza się:
-
określenie polityki i celów jakościowych,
-
planowanie jakości,
-
zapewnienie jakości,
-
sterowanie jakością,
-
doskonalenie, czyli ciągła poprawa jakości.
Rola człowieka w TQM
Najważniejszy w TQM jest człowiek współdziałający z innymi ludźmi dla osiągnięcia sukcesu. Praca zespołowa umożliwia osiąganie lepszych wyników niż indywidualna praca członków zespołu. Kluczem do sukcesu jest zazębianie się przedsięwzięć strategicznych, organizacyjnych, personalnych i technicznych w celu zabezpieczenia jakości. Człowiek jest punktem centralnym. Duch pracy zespołowej jest wymogiem. Zespół musi być odpowiednio wykształcony i przeszkolony oraz teoretycznie i praktycznie przygotowany do pracy. Jednocześnie musi być motywowany w taki sposób, aby wszyscy pracownicy byli zaangażowani w to, co robią. Zespół musi być wyposażony w odpowiednią technologię i narzędzia, które umożliwiają mu uzyskanie wysokiej jakości produkowanych wyrobów i świadczonych usług. /Henryk Zawistowski, PlastNews 09'2010/ Aby zaprenumerować kliknij poniżej...