Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Czytelnia RSS

Proces Zarządaznia Cyklem Życia Produktów

Drukuj

Proces Zarządaznia Cyklem Życia Produktów

Zmiany są dla przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego czymś naturalnym. Ogromna presja ze strony rozwijających się krajów stanowi poważne wyzwanie dla każdej firmy, która chce przetrwać na rynku. Zarządzający muszą wyszukiwać i wdrażać odpowiednie rozwiązania, umożliwiające skuteczne konkurowanie. Takie zalety jak: odpowiednia jakość, niskie koszty i szybkość w podejmowaniu działań są nadal bardzo istotne, ale nie wystarczają, aby umożliwić firmie osiągnięcie przewagi nad konkurencją. Tradycyjnie priorytetem jest postęp techniczny, którego przejawem są innowacje. Innowacje pozwalają być zawsze o krok przed konkurencja. Narzędzia, które zachęcają do wprowadzania innowacji i jednocześnie wspierają te procesy umożliwiają przetrwanie i odniesienie sukcesu na rynku. Innowacje w sferze procesów produkcyjnych oraz w sferze samego produktu, pozwalają tworzyć przełomowe rozwiązania otwierające nowe rynki, generujące nowe dochody i zapewniają wzrost udziałów w danym rynku. Zarządzanie cyklem życia produktu (PLM) jest rozwiązaniem koncentrującym się na produkcie i procesach produkcyjnych. Dzięki komputerowym procesom opracowywania i wytwarzania produktów systemy klasy PLM zapewniają wydajne tworzenie, ponowne wykorzystywanie, przekazywanie i zarządzanie informacjami powstającymi w procesie produkcyjnym. Możliwe staje się obniżenie kosztów, skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek i podniesienie poziomu innowacyjności zarówno samych procesów, jak i wyrobów finalnych. Kiedyś uzyskanie przewagi konkurencyjnej dzięki wykorzystaniu możliwości systemów klasy PLM mogły zapewnić sobie organizacje dysponujące ogromnymi budżetami przeznaczonymi na rozwiązania IT. Obecnie sytuacja uległa zmianie.
Predefiniowane aplikacje oraz przystępne ceny sprawiają, że systemy PLM są w zasięgu większości firm. Proces wdrożenia nie wymaga długiego czasu, wielu analiz procesów biznesowych i zaawansowanych konfiguracji sprzętu. Szybka ścieżka implementacji PLM jest możliwa dzięki wykorzystywaniu znanych systemów komputerowych oraz predefiniowanych szablonów postępowania stosowanych w przemyśle. PLM przekształca proces zarządzania informacją o produktach, doskonali możliwości procesu wytwarzania tak, aby był bardziej wydajny i umożliwiał szybką adaptację do zmieniających się warunków rynkowych. Rozwiązania PLM pomagają tworzyć, przekazywać i kontrolować informacje dotyczące produktu i procesów wytwarzania przez cały cykl życia produktu: począwszy od wczesnej fazy zdefiniowania wymagań, poprzez proces projektowania, produkcji i obsługi serwisowej aż do ewentualnego remontu, złomowania i recyklingu. Właściwości analityczne, które mają rozwiązania klasy PLM umożliwiają redukcję liczby prototypów, dzięki zastąpieniu ich komputerowymi symulacjami. W ten sposób inżynierowie mogą przewidzieć jak dany produkt będzie wyglądał i funkcjonował. PLM umożliwia zarządzanie pokaźną i ciągle rosnącą liczbą zróżnicowanej dokumentacji technicznej. Największą strategiczną wartością rozwiązań tego typu jest ich potencjał, stanowiący swoistą platformę sprzyjającą wprowadzaniu innowacji. Dokument ten został stworzony, aby zwrócić uwagę kadr zarządzających przedsiębiorstw produkcyjnych średniej wielkości na możliwości,które pojawiły się dzięki powstaniu systemów klasy PLM.
Przedsiębiorstwa produkcyjne średniej wielkości stanowia pojedyncze ogniwa w złożonych strukturach tworzacych przemysłową siatkę wartości. tzw. kluczowi klienci mogą zgłaszać rygorystyczne żądania dotyczące sposobów opracowywania produktu i usług z nim związanych, wraz z pracochłonnymi wymaganiami dotyczącymi funkcji i osiągów danego produktu, wyznaczając jednocześnie krótkie terminy realizacji zleceń. Zarówno przedsiębiorstwa średniej wielkości, jak również ich wielcy klienci stoją przed identycznymi problemami biznesowymi i wymaganiami rynku, ale organizacje średniej wielkości maja mniejsze możliwości minimalizowania ryzyka rynkowego i redukcji pojawiających się problemów. Oznacza to, że zmiany warunków rynkowych istotnie wpływających na powodzenie danej działalności (np. dłuższy niż zakładano okres zwrotu z inwestycji), w większym stopniu dotykają firmy średniej wielkość niż ich kluczowych klientów. Aby umożliwić przedsiębiorstwom rozwój w tych warunkach konieczne jest dynamiczne reagowanie na zmiany. Udział w zbiorowych łańcuchach dostaw, przy jednoczesnym wymaganiu elastyczności i bieżącego reagowania w każdym przypadku sprawia, że optymalizacja wykorzystania zasobów stanowi bardzo trudne zadanie. Dodatkowo presja konkurencji na rynku powoduje, że słabe strony (opóźnienia w zamówieniach, długi okres wprowadzania produktów na rynek, wysokie koszty, problemy z jakością, trudno dostępne części zamienne itd.) mogą błyskawicznie, w sposób niekorzystny, wpłynąć na działalność firmy. Kierownictwo musi wypracować strategie, które pozwala na ograniczanie kosztów i planowanie działań na przyszłość. Sektor produkcyjny w ogóle, a przedsiębiorstwa produkcyjne średniej wielkość w szczególności, mogą być dumne z postępu, który udało się osiągnąć w wielu obszarach. Koncepcje, które początkowo wprowadzano jako samodzielne, ściśle określone techniki postępowania np. koncepcja płynnego procesu produkcyjnego (Lean Manufacturing), metodologia eliminacji defektów, strat i wszelkich problemów z jakością, we wszystkich dziedzinach produkcji, usług, zarządzania i w innej działalność biznesowej (Six Sigma), koncepcja stagłego doskonalenia procesów i zapewniania jakości (Continuous Improvement) oraz system organizacji produkcji (Just in Time) obecnie przekształciły się w kompleksowe podejścia i filozofie biznesowe.
Trendy w zakresie współpracy, początkowo ograniczające się do okazjonalnych zleceń outsourcingu, przekształciły się w kompleksowe powiązania w wielu obszarach. Globalnie rozmieszanie siatki partnerów charakteryzuje się szybkością działania, wysoką jakością i niskimi kosztami. Zaspokaja zatem współczesne wymagania rynku w odniesieniu do procesów projektowania, wytwarzania, dystrybucji i obsługi produktów. Kluczem do rozwoju większości tych usprawnień była technologia informatyczna. Możliwość współdzielenia spójnych informacji, dostęp do informacji o wprowadzanych zmianach oraz automatyzacja rutynowych zadań stanowią znaczący postęp w prowadzeniu działalności rynkowej na wielu płaszczyznach. Zarządzanie informacjami o produktach i procesach w wielu średniej wielkości przedsiębiorstwach nie wykroczyło poza zastosowanie narzędzi indywidualnie usprawniających pracę poszczególnych inżynierów. Większe korzyści, które są możliwe do osiągnięcia dzięki lepszemu dostępowi, możliwościom ponownego używania, przekazywania i lepszej wizualizacji informacji odnoszących się do produktów i procesów, zostają nadal nie odkryte. Wszystkie przedsiębiorstwa średniej wielkości powinny dążyć do zapoznania się ze sposobami osiągania tych korzyści dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów klasy PLM. Postęp techniczny stanowi podstawę sukcesu w biznesie. Nowe pomysły, produkty i usługi są fundamentem przyszłych dochodów. Przyszłe zyski zależą od możliwości tworzenia i dostarczania innowacyjnych rozwiązań w warunkach presji rynkowej. Presja ta wynika z konieczności szybkiego wprowadzania produktów na rynek, krótkiego cyklu ich życia i ciągle wzrastającej złożoności zarówno samych produktów jak i zasad współpracy pomiędzy partnerami biznesowymi. Postęp techniczny to nie tylko inwencja twórcza, wybór technologii czy sposobów pracy. Nie jest to też alternatywa wobec poprawności wykonania. Postęp techniczny zależy od ludzi, którzy używają właściwych narzędzi przez cały czas – od momentu powstania koncepcji, która nigdy wcześniej nie była wypróbowana, poprzez cały proces jej dostosowywania i ulepszania, aż do wypracowania odpowiedniej procedury.
Innowacje to pomyślne przekształcenie pomysłów w nowe przedsięwzięcia. Proces ten wymaga zastosowania bezwzględnej procedury selekcji, aby zapewnić koncentrację tylko na najbardziej obiecujących ideach. Ponadto wymaga perfekcyjnego przekazywania informacji i doskonałej współpracy pomiędzy ludźmi kierującymi nowe idee na właściwe tory, umożliwiąjące ich rozwój i przekształcanie w produkty rentowne i innowacyjne. Nowa idea musi wzrastać i rozwijać się, aby w przyszłość zapewnić strumień dochodów dla firmy. Wartość postępu technicznego zwiększa się nieustannie, ponieważ pozwala on na wypracowanie knowhow, które ma większą wartość dla danej firmy niż posiadanie zasobów fizycznych. Dawniej kontrolą nad zasobami niezbędnymi do wyprodukowania i dostarczenia na rynek produktów (takich jak: materiały, fabryki czy magazyny), dawała wirtualną gwarancję sukcesu rynkowego. Obecnie ten obszar działalność produkcyjnej jest bardzo konkurencyjny, co sprawia, że dostęp do tych zasobów jest łatwiejszy. Jest to wynikiem niskich kosztów globalnego transportu, co z kolei pozwala na integrację fabryk działających na obszarach o najniższych kosztach produkcji w siatkę dostawców, które umożliwia globalną dystrybucję wyprodukowanych dóbr. Znaczenie posiadania fizycznych zasobów maleje, rośnie natomiast wartość knohow odnoszącego się do tworzenia produktów, procesów produkcyjnych, optymalizacji produkcji i dystrybucji, licencjonowania technologii itd. więcej...
Autorem artykułu jest Peter Thorne. Został on udostepniony dzięki Firmie UGS Sp. z o.o., reprezentującej od 1990 roku UGS Corp. na rynku polskim. Więcej informacji o produktach i usługach znajdziecie Państwo na stronie internetowej www.ugs.com
Kontakt: Wojciech Zdun
UGS Sp. z o.o.
Al. Stanów Zjednoczonych 61A
04-028 Warszawa
T. +48 22 5163095
E.
Wyświetleń:
Plastline

Plastinvent