Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Świat Tworzyw RSS

Aby Silnik Prawidłowo Oddychał

Drukuj

Aby Silnik Prawidłowo Oddychał

Oparte na poli(tereftalanie butylenu) (PBT) związki oferujące nie tylko znaczną odporność na hydrolizę w warunkach wysokiej temperatury i wilgotności, ale również dobrą przezroczystość dla promienia lasera w przypadku spawania na wskroś, są czymś wyjątkowym. Wynika to z faktu, że te dwie cechy materiałowe zazwyczaj wzajemnie się wykluczają. Koncern LANXESS wprowadził jednak do swojej oferty szereg związków PBT, które z powodzeniem łączą wymienione właściwości. Jednym z przykładów takich związków jest Pocan B3233HRLT (skrót od angielskiego h ydrolysis-resistant, l aser transparency, co oznacza „odporny na hydrolizę, przezroczysty dla lasera”), mający już szereg wielkoseryjnych zastosowań i mogący służyć do produkcji np. obudów mechatronicznych siłowników klap wirowych. Producent samochodów z siedzibą w południowych Niemczech montuje takie siłowniki w silnikach wysokoprężnych należących do kilku z oferowanych przez niego serii. Siłowniki opracowuje i wytwarza Sogefi Air & Cooling SAS mieszcząca się w Orbey we Francji. Spółka ta należy do Sogefi S.p.A, włoskiej grupy będącej jednym z wiodących na świecie dostawców systemów filtracyjnych, elastycznych elementów podwozi oraz układów dolotowych i systemów chłodzenia silnika pojazdu.

Ekonomicznie uzasadniony proces produkcji

„Oferowany przez nas związek PBT został wybrany ze względu na to, że wytrzymuje wysokie temperatury panujące pod maską samochodu, nawet w warunkach bardzo dużej wilgotności” - mówi Jean-Marie Olivé, specjalista ds. rozwoju zastosowań w jednostce koncernu LANXESS zajmującej się materiałami o wysokich parametrach wytrzymałościowych. „Nasz materiał charakteryzuje się również niskim poziomem zwichrowań i wysoką stabilnością wymiarową, które to cechy sprawiają, że nadaje się on idealnie do produkcji kompaktowych obudów o złożonej geometrii”. Nawet gdy materiał zostaje zabarwiony na czarno, zachowuje wysoki poziom przezroczystości w przedziale długości fali wykorzystywanych w laserach stosowanych zazwyczaj do spawania tworzyw sztucznych na wskroś. „Zapewnia to stabilne i skuteczne spawanie elementów obudów” - stwierdził Olivé. 

Doskonałe rezultaty prób

Doskonałą odporność tworzywa Pocan B3233HRLT na wysoką temperaturę i wilgotność wykazano w ramach długotrwałej próby SAE/USCAR-2 Rev. 6, przeprowadzonej zgodnie z normą ustanowioną przez amerykańską organizację Society of Automotive Engineers (SAE) zrzeszającą inżynierów zajmujących się motoryzacją, lotnictwem oraz maszynami przemysłowymi. Próba ta jest uznawana za jedno z najbardziej wymagających badań odporności tworzyw sztucznych na hydrolizę, jakie przeprowadza się na świecie. Gotowy element poddawany jest licznym cyklom znacznych zmian temperatury w warunkach wilgotności względnej wynoszącej nawet 100%. Olivé: „Badania próbek przeprowadzone w zbliżonych warunkach wykazały, że oferowany przez nas związek spełnia wymogi ustalone dla klasy 3, a to oznacza, że wytrzymuje temperatury osiągające 125°C”. 

Spawanie laserowe na wskroś – najnowszy trend

Spawanie laserowe na wskroś (ang. laser transmission welding, LTW) to metoda łączenia elementów wykonanych z termoplastów. Nadaje się ona idealnie do prowadzenia opłacalnej i precyzyjnej produkcji bardzo małych elementów o złożonej geometrii, dzięki czemu perfekcyjnie wpasowuje się w dążenie do miniaturyzacji układów elektrycznych i elektronicznych. W ramach procedury wykorzystuje się energię światła laserowego. Wiązka lasera przenika na wskroś przez element przezroczysty dla światła laserowego i jest pochłaniana przez drugi element – zazwyczaj zabarwiony na czarno – znajdujący się poniżej. Podczas pochłaniania wydziela się ciepło, które topi powierzchnię drugiego elementu. Przewodzenie tego ciepła skutkuje z kolei zmiękczeniem powierzchni pierwszego elementu, dzięki czemu pomiędzy elementami powstaje mocna spoina. W przypadku siłownika część przezroczysta dla lasera jest wykonana z tworzywa Pocan B3233HRLT o czarnym zabarwieniu przezroczystym dla lasera, podczas gdy druga połowa obudowy, która absorbuje promieniowanie, wykonana jest z tworzywa Pocan B3233HR. 

Zoptymalizowany proces spalania

Siłowniki klap wirowych stanowią elementy układów kontroli przepływu powietrza w silnikach spalinowych. Ich funkcją jest sterowanie dopływem powietrza do modułu dolotowego, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu burzliwości tegoż powietrza. Pomagają one zoptymalizować proces spalania, w związku z czym odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej sprawności silnika, co ostatecznie znajduje odzwierciedlenie w znacznej oszczędności paliwa i odpowiednio niskim jego zużyciu.

LANXESS jest wiodącym koncernem z branży chemii specjalistycznej, którego sprzedaż w 2020 roku wyniosła 6,1 mld EUR. Zatrudnia obecnie około 14 800 pracowników w 33 krajach. Głównym obszarem działalności ] LANXESS jest rozwój, produkcja i sprzedaż półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych chemikaliów i tworzyw sztucznych. Koncern LANXESS jest notowany w wiodących indeksach zrównoważonego rozwoju Dow Jones Sustainability Index (DJSI World i Europe) oraz FTSE4Good.

Oświadczenia dotyczące przyszłości

Niniejszy komunikat zawiera pewne oświadczenia dotyczące przyszłości, w tym założenia, opinie, oczekiwania i poglądy koncernu lub cytowane ze źródeł zewnętrznych. Różne znane i nieznane zagrożenia, niepewność i inne czynniki mogą spowodować, że rzeczywiste wyniki, sytuacja finansowa, rozwój lub wydajność LANXESS AG będą się istotnie różnić od szacunków wyrażonych lub sugerowanych w niniejszym dokumencie. LANXESS AG nie gwarantuje, że założenia leżące u podstaw takich oświadczeń dotyczących przyszłości są wolne od błędów ani nie ponosi żadnej odpowiedzialności za przyszłą dokładność opinii wyrażonych w niniejszej prezentacji lub rzeczywiste wystąpienie prognozowanych wydarzeń. Nie dokonuje się żadnych oświadczeń ani gwarancji (wyrażonych lub domniemanych) w odniesieniu do jakichkolwiek informacji, szacunków, celów i opinii zawartych w niniejszym dokumencie, ani nie należy na nich polegać, jak również nie przyjmuje się żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, pominięcia lub nieprawidłowości zawarte w niniejszym dokumencie, a w związku z tym żaden przedstawiciel LANXESS AG ani żadnej ze spółek stowarzyszonych bądź żaden z dyrektorów takich stron nie może ponosić odpowiedzialności za użycie niniejszego dokumentu.

Informacje dla wydawców: 

Wszystkie komunikaty LANXESS i powiązane zdjęcia są dostępne na stronie http://press.lanxess.com. Najnowsze fotografie członków zarządu i inne materiały wizerunkowe LANXESS są dostępne na stronie http://photos.lanxess.com

Dalsze informacje dotyczące produktów chemicznych LANXESS opublikowano w cyfrowym czasopiśmie „Inside LANXESS” na stronie http://inside.lanxess.com.

Obserwuj nas na Twitterze, Facebooku, LinkedIn i YouTube:

 

http://www.twitter.com/LANXESS

http://www.facebook.com/LANXESS

http://www.linkedin.com/company/lanxess

http://instagram.com/lanxesskarriere

http://www.youtube.com/lanxess

Tagi: lanxess
Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Przeczytaj także:

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent