Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Prezentacje RSS

Zaoblanie Krawędzi Po Wycinaniu z Blachy - Czym Zrobić?

Drukuj

Zaoblanie Krawędzi Po Wycinaniu z Blachy - Czym Zrobić?

Podczas wycinania lub wykrawania detalu z blachy jego krawędź staje się najczęściej prostopadła w stosunku do jego powierzchni. Na ogół jest to pożądany efekt i nie stanowi problemu podczas późniejszego montażu elementu w całości konstrukcji. Jednak kiedy dochodzi już do etapu malowania, ostra krawędź może stanowić problem. Dzieje się tak, ponieważ na ostrej krawędzi konstrukcji farba ma zazwyczaj bardzo małą grubość, lub też może zostać usunięta podczas wycinania. Stanowi to poważne zagrożenie korozyjne dla konstrukcji.

Co więc zrobić z taką krawędzią? Odpowiedź jest prosta – konieczne będzie stępienie krawędzi. Jest to bardzo często wykonywane przy pomocy szlifierki ręcznej, która eliminując jedną ostrą krawędź – stwarza dwie nowe. W konstrukcjach znajdujących się w środowisku morskim, wymagających wysokiego przykładania uwagi do detali, ten sposób jednak nie wystarczy. Niezbędne jest zaoblenie krawędzi, czyli wykonanie promienia przejścia na przejściu pomiędzy krawędzią boczną detalu a jego powierzchnią.

Czym najlepiej wykonać zaoblenie krawędzi?

Zaoblanie krawędzi przy użyciu szlifierki ręcznej jest żmudne, utrudnia wytworzenie jednolitej struktury i nie gwarantuje uzyskania pożądanego efektu. Jakie alternatywy warto zatem zastosować?

  • Wykonywanie promieni na konwencjonalnych frezarkach – przy różniących się między sobą detalach proces robi się drogi i czasochłonny (trzeba programować maszynę do każdego detalu);
  • Wykonywanie promieni falowarkami ręcznymi – lepsze rozwiązanie do większych detali. Przy mniejszych detalach oraz małych otworach i podcięciach, operowanie tam tego rodzajami maszyn staje się jednak niemożliwe;
  • Wykonywanie promieni automatycznymi zaoblarkami, operującymi specjalnymi wlacami ściernymi, które zaoblają wszystkie krawędzie – zewnętrzne/wewnętrzne/otwory/podcięcia.

Jak działa automatyczna zaoblarka krawędzi detali?

Maszyna ma określoną szerokość roboczą, determinującą maksymalną szerokość detalu, jaką można zaoblić. Szerokość ta wynosi zazwyczaj 650 mm, ale zdarzają się również maszyny o większym wymiarze. Detal jest kładziony na tamie transportującej do wnętrza urządzenia, gdzie obrotowe walce ścierne „atakują” krawędzie detali lamelami ściernymi (płótno, na którym przyklejony jest materiał ścierny o określonym rodzaju i granulacji).

Ten sposób zaoblania krawędzi pozwala na uzyskiwanie zaobleń rzędu R1 mm, a przy grubszych niż 8 mm detalach – nawet R1,5 mm. Proces jest w pełni automatyczny, dzięki czemu żadna z krawędzi nie zostaje pominięta. Maszyna może być również wyposażona w system utrzymywania mniejszych detali na taśmie transportowej – podciśnieniowy do metali nieżelaznych oraz magnetyczny do ferromagnetycznych.

Podłączenie maszyny do systemu filtrowentylacyjnego powoduje, że maszyna tego typu staje się nie tylko bardziej efektywna, ale i ekologiczna. Potencjalny pył pojawiający się podczas zaoblenia krawędzi jest wychwytywany i zatrzymywany w filtrach, co stanowi znaczny postęp w BHP dla operatora, w stosunku do szlifierek manualnych.

inTechMET zgodnie z hasłem przewodnim – SKUPIENI NA KRAWĘDZI – dostarcza maszyny, które wspierają firmy produkujące wymagające konstrukcje metalowe tj. konstrukcje offshore/pojazdy transportowe i budowlane/konstrukcje budowlane i wszystkie inne wymagające określonego przygotowania krawędzi.

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Ankieta

Plastline

Plastinvent