Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Polecamy RSS

Czym Różni Się System ERP Od Systemu CRM? Odpowiadamy!

Drukuj

Czym Różni Się System ERP Od Systemu CRM? Odpowiadamy!

Czym różni się system ERP od systemu CRM? Odpowiadamy

W każdej firmie korzysta się z nowoczesnych technologii. A jeśli nie, to prędzej czy później przyjdzie taki moment, że chcąc utrzymać swoją pozycję na rynku, trzeba będzie postawić na cyfrową transformację i narzędzia informatyczne. Wielu przedsiębiorców stoi wtedy przed dylematem, czy postawić na system CRM, czy ERP. Czym się one różnią?

Jedno i drugie oprogramowanie wspiera rozwój biznesu i oba rozwiązania są warte uwagi. Są między nimi pewne podobieństwa, ale nie brakuje też różnic. Przed inwestycją w któreś z tych narzędzi warto się zastanowić, czy to właśnie tego potrzebuje firma. W największym skrócie można powiedzieć, że system ERP wspiera działalność firmy od środka. Natomiast system CRM dotyczy przede wszystkim działań kierowanych na zewnątrz, czyli na marketing i kontakty z klientami.

Czym jest system ERP?

ERP jest narzędziem informatycznym mającym za zadanie wspieranie procesu planowania zasobów przedsiębiorstwa. Wszystkie dane, jakie gromadzi i przetwarza firma, znajdują się w jednej wspólnej dla wszystkich działów bazie. Z systemu ERP korzystać będzie dział księgowy, produkcji, handlowy, obsługi klienta. Dzięki temu wszystkie obszary działalności są zintegrowane, lepszy jest przepływ informacji, a procesy biznesowe przebiegają sprawniej.

Na znacznie lepszym poziomie jest komunikacja i nie trzeba nikogo odciągać od obowiązków, by od razu uzyskać odpowiedź na pytanie związane z danymi. Przykładowo uprawnieni pracownicy działu handlowego widzą, co do bazy wprowadzają pracownicy magazynu, więc szybciej mogą udzielić klientowi informacji na temat dostępności interesujących go towarów. Nie trzeba więc dzwonić ani iść do magazynu – wystarczy otworzyć bazę danych, co zajmie chwilę.

Istotne jest również to, że system ERP pozwala część procesów zautomatyzować, przez co można zaoszczędzić mnóstwo czasu. Po wdrożeniu oprogramowania w organizacji panuje ład i można zniwelować ryzyko pomyłek.

Czym charakteryzuje się system CRM?

System CRM także służy do zarządzania, ale nie całą firmą, a relacjami z klientami. O ile system ERP jest czymś, z czego mogą korzystać wszystkie komórki organizacji, o tyle system CRM jest narzędziem, którym interesować się będą w pierwszej kolejności handlowcy, pracownicy działu obsługi klienta, kierownicy. To, że oprogramowanie ma węższy obszar, na jakim można się nim posługiwać, nie znaczy wcale, że jest w firmie mniej potrzebne. Wręcz to od niego należałoby zacząć, jeśli przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą.

System CRM pozwala w jednym miejscu gromadzić informacje na temat poszczególnych kontrahentów. Wpisać możemy podstawowe informacje jak adres, czy dane kontaktowe. Oprócz tego możemy wprowadzać notatki z odbytych spotkań i rozmów telefonicznych, prowadzić kalendarz spotkań, zintegrować system z pocztą i wiele innych. W ten sposób na każde kolejne spotkanie z klientem jesteśmy lepiej przygotowani. Łatwo też dopasujemy indywidualną ofertę, a to pozwoli utrzymać dobre relacje, co jest podstawą, jeśli chcemy zwiększać sprzedaż.

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Ankieta

Plastline

Plastinvent