Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Strony Serwisu RSS

Listopad'2007 - Polska Motoryzacyjną Potęgą

Drukuj

Listopad'2007 - Polska Motoryzacyjną Potęgą

Polska staje się potęgą w produkcji samochodów. W tym roku wyprodukujemy ich blisko 800 tys., o ponad 200 tys. więcej niż przed rokiem. Da nam to drugie miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej. Na warszawskim Żeraniu ruszyła produkcja Chevroleta Aveo, popularnego auta miejskiego koncernu General Motors (GM). Marka Chevrolet ma być w Europie drugim obok Opla filarem GM. Amerykanie chcą w żerańskiej fabryce umieścić europejskie centrum produkcji aut tej marki. To już druga fabryka, którą koncern ulokował w Polsce. Poprzednią zbudował od podstaw 10 lat temu w Gliwicach. Decydujące znaczenie miał tutaj dostęp do wysoko wykwalifikowanych pracowników. Dziś gliwicka fabryka to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów koncernu, słynie też z wyjątkowej jakości produkcji. Jako jedyny w Europie, zakład ten wytwarza Opla Astrę III w wersji sedan. Po sukcesie Gliwic GM zdecydował się produkować auta także w warszawskiej FSO.
Powodzenie planów General Motors zależą głównie od Komisji Europejskiej, która narzuciła FSO limit rocznej produkcji - 150 tys. aut. To był warunek, jaki postawiła Bruksela, zgadzając się na pomoc państwa dla bankrutującej fabryki po upadku jej poprzedniego właściciela, koreańskiego Daewoo. Krystyna Danilczyk z biura zarządu FSO przekonuje, że sprawę z Brukselą da się rozwiązać polubownie. - Fabryka jest w dobrej kondycji finansowej i nie potrzebuje już pomocy z budżetu - mówi Danilczyk. Amerykanie są gotowi zwrócić do kasy Skarbu Państwa 138 mln euro, czyli całą pomoc publiczną, jaką otrzymała FSO. Jeśli ambitne plany GM uda się zrealizować, to Polska z pewnością stanie się największym producentem aut w regionie.
Na świetne wyniki polskiego przemysłu motoryzacyjnego pracują nie tylko fabryki samochodów osobowych. Polska jest także znaczącym producentem ciężarówek. A to za sprawą otwartej we wrześniu w podkrakowskich Niepołomicach nowej fabryki niemieckiego MAN-a. Do końca grudnia zakład ma wypuścić 4 tys. ciężarówek, a już od przyszłego roku -15 tys. aut rocznie. Rośnie też u nas produkcja autobusów. Solaris Polska jest w trójce największych ich producentów w UE. MAN zdecydował się przenieść do naszego kraju montaż autobusów miejskich ze względu na mniejsze niż w Niemczech koszty robocizny.
Mocna pozycja Polski na motoryzacyjnej mapie Europy to przede wszystkim zasługa położenia naszego kraju, który jest świetnym przyczółkiem do eksportu zarówno na zachodnie, jak i na wschodnie rynki. Naszą siłą jest także stosunkowo tania i dobrze wykształcona kadra robotników i inżynierów. Wielu motoryzacyjnych inwestycji nie zobaczylibyśmy jednak, gdyby nie zaangażowanie samorządów. Niepołomice stanęły na głowie, by fabryka MAN-a powstała właśnie tam. - Władze lokalne perfekcyjnie przygotowały teren pod inwestycję – powiedział Wojciech Szelągowski, wiceprezes PAIiIZ, który uczestniczył w negocjacjach z niemieckim koncernem. Gmina wykupiła i uzbroiła grunty. Wybudowała drogę dojazdową i przygotowała wszystkie niezbędne dokumenty. Ostatecznie MAN-a przekonała rządowa dotacja w wysokości 53 mln zł. W szczerym polu w ciągu roku wyrosła fabryka, w której zatrudnienie znajdzie 650 osób.
Polską pozycję na motoryzacyjnej mapie Europy wzmocni wzrost produkcji w fabrykach innych koncernów. W przyszłym roku z Tychów wyjedzie nowy Ford Ka, który ma wspólną płytę podłogową z produkowanym od lipca Fiatem 500. Z kolei zakłady Volkswagena w Poznaniu od września produkują dostawczy model Caddy w wersji maxi.
- Dzięki inwestycjom Fiata, MAN-a i General Motors oraz wysypowi nowych modeli za trzy - cztery lata przekroczymy poziom miliona aut - przewiduje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar. To pozwoli nam przegonić Czechów i zostać absolutnym numerem 1 w regionie. Szkoda tylko, że 95% produkcji nowoczesnych fabryk motoryzacyjnych trafia na eksport, a krajowy popyt wciąż zaspokajany jest importem aut używanych. /Źródło: www.wnp.pl/
Wyświetleń:
Plastline

Plastinvent