Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Strony Serwisu RSS

Lipiec'2006 - O Domenach Słów Kilka...

Drukuj

Lipiec'2006 - O Domenach Słów Kilka...

Polacy przywiązują wagę do nazw domen internetowych - wynika z badań Centrum Nowej Technologii dotyczącego wizerunku firm w internecie. Dla prawie 57 proc. respondentów nazwa strony www jest ważna, a dla prawie 13 proc. osób z tej grupy jest nawet bardzo ważna. Dla 8 proc. respondentów nazwa domeny nie ma żadnego znaczenia. Tłumacząc swe odpowiedzi ankietowani zaznaczali, że najważniejsze jest by nazwa była krótka i łatwo wpadała w pamięć (43 proc.). O wiele ważniejsze jest by nazwa strony dotyczyła nazwy firmy (38,2 proc.), niż nawiązywała do jej treści (16,2 proc.). Ponad 59 proc. ankietowanych zaznaczyło, że odpowiednia końcówka w domenie może nadawać jej prestiżu. Największym prestiżem cieszą się strony z rozszerzeniem pl (417 proc.). Na drugim miejscu znalazła się końcówka com.pl (25,5 proc.). Prawie 12 proc. ankietowanych najbardziej prestiżowym rozszerzeniem wybrało eu, które pojawiło się w obiegu zaledwie dwa miesiące temu. Najbardziej znane na świecie rozszerzenie com w Polsce zajęło dopiero piąte miejsce (8,9 proc.) i zostało wyprzedzone jeszcze przez org (10,3 proc.), używane przez stowarzyszenia i organizacje. Na kolejnych miejscach uplasowały się końcówki: biz (domeny biznesowe), net, regionalne oraz info. (Media Run)

W dziedzinie marketingu internetowego niezwykle istotną rolę pełni domena internetowa, czyli właściwy adres witryny, na którą kierują się i jednocześnie trafiają użytkownicy sieci. Domena jest unikatowym adresem internetowym, poprzez który można łatwo dotrzeć do poszukiwanej strony w Internecie. Posiadanie własnej domeny jest dla obecnych w Internecie firm sprawą bardzo ważną. Domena bowiem to jednak coś więcej niż tylko adres witryny. To także internetowy podpis. Używając nazwy marki w adresie internetowym firma zapewnia łatwy dostęp do swojej strony osiągając tym samym większe korzyści z prowadzonego na niej serwisu. Sposób, w jaki nazwiemy swoją stronę internetową jest obwarowany pewnymi regułami. Domena składa się z kilku elementów oddzielonych kropkami, z których tylko niektóre możemy określić w miarę dowolnie. Tworzą one bowiem pełny adres internetowy, zwany też adresem URL, który precyzyjnie wskazuje w sieci fizyczny komputer, na którym umieszczone są pliki tworzące stronę internetową. Każdy komputer w Internecie ma przypisany tylko sobie adres IP (Internet Protocol Adress) wyrażony czterema liczbami z zakresu od 0 do 255 oddzielonymi kropkami. Niestety taki system jest niewygodny i dlatego istnieją tzw. serwery nazw domen (DNS). Wpisując w przeglądarce adres www, komputer łączy się z serwerem DNS, który “wskazuje” mu, że właśnie powinien połączyć się z serwerem o wskazanym adresie IP. Każda domena składa się z przynajmniej dwóch części. Pierwsza, to tzw. domena pierwszego rzędu (np. .com, .biz, .pl). Drugą część, to tzw. domena drugiego rzędu, której możemy właśnie nadać wybraną przez nas nazwę (np. nazwamojejfirmy.pl). Istnieją jeszcze tzw. subdomeny (np. subdomena.nazwamojejfirmy.pl), które mogą być później dodawane do posiadanej domeny jeśli zajdzie taka potrzeba. W chwili obecnej możemy wyróżnić dwie podstawowe grupy domen pierwszego rzędu (Top Domain Level - TDL): domeny globalne (.com - firmy komercyjne, .net - firmy związane z działalnością sieciową, .org – organizacje,.edu - placówki edukacyjne, .mil - wojsko USA, .gov - instytucje rządowe, .info - serwisy ogóle, .biz – biznes, .name - serwisy prywatne) oraz domeny narodowe (.pl – Polska, .de - Niemcy, itd.)

W domenach narodowych spotyka się również kombinacje domen globalnych i narodowych, np. .com.pl - polskie firmy komercyjne. Maksymalna długość domeny może wynosić 63 znaki, a jedynym dopuszczalnym znakiem obok liter i cyfr jest znak myślnika "-".

Obecnie większość atrakcyjnych nazw domen jest już zarezerwowana, dlatego też pierwszym krokiem przy rejestracji domeny powinno być sprawdzenie, czy wybrana nazwa domeny jest dostępna. Serwisy, które zajmują się rejestracją domen zajmują się przeważnie także jej obsługą, tzn. zarządzają domeną, aktualizują potrzebne dane związane z domeną oraz co najważniejsze udostępniają często serwery nazw domen (serwery DNS), które będą wskazywały konkretny serwer na którym zostaną umieszczone strony WWW. Dostawcy takich usług dysponują dwoma (tzw. primary DNS i secondary DNS) lub nawet trzema serwerami nazw domen. Robi się to dla bezpieczeństwa, ponieważ w czasie ewentualnej awarii głównego serwera DNS, jego funkcje przejmują serwery zapasowe, co oznacza, że strony WWW będą osiągalne w sieci bez przerw spowodowanych przez zawodny przecież czasami sprzęt.
Wyświetleń:
Plastline

Plastinvent