Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Świat Tworzyw RSS

Ultralekki Materiał Na Ekstremalne Warunki

Drukuj

Ultralekki Materiał Na Ekstremalne Warunki

Materiał kompozytowy Tepex dynalite wytwarzany przez spółkę Bond-Laminates, będącą podmiotem zależnym koncernu LANXESS, doskonale sprawdza się nawet w ekstremalnych warunkach sportowych. Wysokowydajny materiał kompozytowy na bazie polipropylenu wzmocniony włóknami ciągłymi został wykorzystany przez spółkę Skywalk GmbH & Co. KG do produkcji półleżącej uprzęży paralotniarskiej RANGE X-ALPS, która była używana podczas zawodów polegających na przeprawie przez Alpy pieszo i paralotnią. Podpórka na nogi w tej uprzęży wykonana jest z sandwiczowej płyty kompozytowej o grubości zaledwie jednego centymetra, na którą składają się cienkie okładziny z materiału Tepex o grubości zaledwie 0,5 mm oraz warstwa polipropylenu o strukturze plastra miodu spółki EconCore N.V.

Podpórka pod nogi równie sztywna, ale znacznie lżejsza niż płyta stalowa lub aluminiowa

Aby sterować paralotnią, pilot musi balansować ciałem, utrzymując jednocześnie napięcie mięśni. Można to osiągnąć dzięki naciskaniu stopami na podpórkę w uprzęży. W sytuacjach ekstremalnych, takich jak nagłe manewry zwrotne przy zbliżaniu się do stromej ściany skalnej, na podpórkę działają bardzo duże siły, porównywalne z siłą pełnego dociśnięcia pedału hamulca w samochodzie w celu uniknięcia wypadku. – Podpórka z łatwością wytrzymuje te obciążenia. Sztywność i wytrzymałość na zginanie takich materiałów sandwiczowych może być wyższa niż płyty stalowej lub aluminiowej. Zależy to od grubości warstwy okładzinowej i struktury plastra miodu. Jednocześnie materiały te są dużo lżejsze w przeliczeniu na jednostkę powierzchni – wyjaśnia Harri Dittmar, inżynier ds. zastosowań materiału Tepex.

O dwadzieścia procent lżejszy

Trudne trasy alpinistyczne wymagają od pilota dużej sprawności fizycznej, ale również możliwie najlżejszego sprzętu. – Przeprowadziliśmy szeroko zakrojone testy płyt sandwiczowych i jesteśmy bardzo zadowoleni z połączenia niskiej masy, wysokiej sztywności i wytrzymałości – mówi Manfred Kistler, dyrektor generalny spółki Skywalk. Płyty są o 20% lżejsze niż ich poprzednia wersja wykonana z żywicy epoksydowej wzmacnianej włóknami węglowymi. Dzięki temu uprząż waży niewiele ponad kilogram. Kolejną zaletą materiału jest niższy koszt. Nowy komponent kosztuje o 25% mniej niż ten wykonany z żywicy epoksydowej.

Możliwość zastosowania w motoryzacji

Koncern LANXESS dostrzega istotne możliwości zastosowania sandwiczowych materiałów kompozytowych w ultralekkich konstrukcjach samochodowych, szczególnie w produkcji większych części, które muszą się charakteryzować odpowiednią sztywnością, takich jak podłoga bagażnika, osłony zbiornika paliwa, obudowa przedłużacza zasięgu, obudowy baterii strukturalnych i elementy foteli. – Materiał kompozytowy mógłby stanowić alternatywę dla materiałów z włókna szklanego i pianek poliuretanowych w sprayu stosowanych do produkcji podłóg bagażnika w samochodach osobowych. Jedną z zalet tego materiału dla firm przetwarzających jest to, że nie musiałyby się zajmować systemami aktywnymi chemicznie i mogłyby wyeliminować znaczne koszty związane z urządzeniami i systemami bezpieczeństwa – wyjaśnia Martin Klocke, kierownik działu Lightweight Construction Business Development w jednostce biznesowej High Performance Materials koncernu LANXESS. Materiały te można by też wykorzystać do produkcji osłon zbiorników paliwa, które stanowią część przestrzeni bagażnika. Wykonane z takiego materiału byłyby znacznie lżejsze niż ich odpowiedniki ze stali lub aluminium. Ponadto takie elementy jak rowki, prowadnice czy uchwyty mogłyby stanowić integralną część tych osłon i zostać wytworzone w ramach pojedynczego etapu produkcyjnego, co przyczyniłoby się do dalszej redukcji kosztów.

Zautomatyzowana produkcja materiałów kompozytowych o strukturze plastra miodu

Spółka EconCore N.V. opracowała w pełni zautomatyzowany system produkcji pod nazwą ThermHex, który służy do wytwarzania paneli sandwiczowych o strukturze plastra miodu i okładzinach z materiału kompozytowego Tepex. – Dzięki tej technologii możemy produkować supermocne struktury sandwiczowe w sposób oszczędny pod względem kosztów i zapewniający niezmiennie wysoką jakość – powiedział Tomasz Czarnecki, kierownik ds. technologii w spółce EconCore N.V, której siedziba znajduje się w Belgii, ale która za pośrednictwem swojej spółki zależnej ThermHex Waben GmbH jest również właścicielem zakładu produkcyjnego w niemieckim mieście Halle (Saale).

Pakiet HiAnt – dostosowany do potrzeb klienta

Koncern LANXESS świadczy szerokie usługi wsparcia dla klientów w zakresie opracowywania komponentów wykonanych z kompozytowych materiałów sandwiczowych w okładzinach z materiału Tepex. Usługi te są częścią pakietu dla klienta HiAnt. Marka HiAnt reprezentuje całą wiedzę jednostki biznesowej High Performance Materials koncernu LANXESS w dziedzinie inżynierii. Wiedza ta obejmuje materiały termoplastyczne, technologie kompozytowe, testowanie części, metody symulacji i przetwarzania. Spółka Skywalk, producent sprzętu do paralotniarstwa, również korzysta z pakietu HiAnt. – Płyty dostarczane są do nas już po pocięciu z wykorzystaniem technologii waterjet. Jest to doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu nie musimy tracić czasu na bardzo czasochłonny etap wykańczania – mówi Manfred Kistler.

Więcej informacji na temat spółki Skywalk oraz sprzętu do paralotniarstwa można znaleźć na stronie www.skywalk.info. Spółka EconCore prezentuje swoją technologię plastra miodu na stronie www.econcore.com.

* * *

Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2014 roku osiągnął sprzedaż o wartości 8 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 16 300 pracowników w 29 różnych krajach i jest reprezentowany przez 52 zakłady produkcyjne na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, półproduktów oraz specjalistycznych substancji chemicznych. LANXESS należy do głównych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI World i DJSI Europe) oraz FTSE4Good.

Stwierdzenia dotyczące przyszłości

Niniejsza informacja prasowa zawiera pewne wypowiedzi dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach koncernu LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych rozbieżności pomiędzy rzeczywistymi przyszłymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami firmy a podanymi tutaj przewidywaniami. Koncern nie bierze odpowiedzialności za uaktualnianie stwierdzeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.

Tagi: lanxess tepex
Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent