Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Analizy Rynkowe (EP) RSS

[2015-02] Rynek Poliwęglanu Bez Zmian

Drukuj

[2015-02] Rynek Poliwęglanu Bez Zmian

Rynek poliwęglanu był zrównoważony pod koniec stycznia i na początku lutego, gdy wielu uczestników rynku nadal działało przy obniżonych cenach. Jednak w lutym i marcu oczekuje się zwiększenia aktywności gospodarczej a uczestnicy rynku mają nadzieję zobaczyć niebawem stały powrót popytu na rynku.

Styczeń był zdominowany pod wieloma względami przez obawy o wpływ załamania cen ropy naftowej oraz wpływ spadku w łańcuchów wartości. Obawy te były uzasadnione w niektórych przypadkach, z rynkami dystrybucyjnymi z powodu bliskich powiązań z cenami ropy naftowej (olefiny, aromaty) będących pod głęboką presją. Benzen i propylen są przykładowo dwoma głównymi surowcami w łańcuchu wartości poliwęglanu i oba te rynki poniosły duże straty w ciągu ostatnich miesięcy.

Wiadome jest że niektóre swobodnie negocjacje cen rynkowych poliwęglanu zakończyło się obniżką cen w styczniu i lutym, nie uzyskano jednak pełnego potwierdzenia tego faktu. Zmiana cen surowców w pierwszej połowie lutego może opóźnić kilka porozumień.

Obecnie w Europie, ceny poliwęglanu (typy do zastosowań ogólnych) utrzymują się na poziomie 2300-2550 EUR/T (GP, DDP), a poliwęglanów do zastosowań optycznych na poziomie 2300-2500 EUR/T DDP.

Kraje EU28 zaimportowały 85,1 tys. ton poliwęglanu w 2014 roku, co stanowi niewielki spadek o 2% w porównaniu z ilością 86,8 tys. ton w 2013. Przywóz z Korei Południowej wyniósł 31,1 tys. ton, spadek o 5,8%, a import z Arabii Saudyjskiej spadł z powrotem o 20% do 11,9 tys. ton. Import z Tajwanu był wyższy o 18% i wyniósł 9,0 tys. ton, a następnie z Tajlandii, USA i Japonii. Import z Chin, mimo że wciąż stosunkowo niewielki, wzrósł do 3,4 tys. ton, z mniej niż 1,0 tys. ton w 2013 roku.

Komisja Europejska nałożyła cła o wysokości 6,5% na przywóz różnych gatunków granulatów poliwęglanu w 2015 roku. Taryfa była zawieszona w roku 2014. Według opublikowanych raportów, jest kilka krajów, które mają status bezcłowy, w tym Korea Południowa.

Przemysł samochodowy cieszył się w Europie w 2014 roku czymś w rodzaju renesansu. Rejestracja nowych samochodów osobowych w krajach EU28, z wyjątkiem Malty, wzrosła w 2014 roku o prawie 6% w porównaniu do 2013 roku, do 12,6 mln sztuk, pierwszy wzrost w branży licząc rok do roku od 2007 roku, według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Rejestracji w grudniu 2014 było również więcej w stosunku rok do roku i odnotowano 951 329 sztuk, wzrost o 4,7% w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku.

Europejskie ceny benzenu spadły jeszcze bardziej pod koniec stycznia i na początku lutego, choć tempo spadku było hamowane przez nieco wyższe ceny ropy i benzyny ciężkiej. Europejskie ceny benzenu ustalono na poziomie 521 EUR/T, spadek o 47 EUR/T w lutym. To było jeszcze dalekie od ustalonych w październiku 2014 cen kontraktowych na poziomie 1045 EUR/T, ale nasilenie spadku było mniejsze niż w poprzednich miesiącach.

Ceny spot bisfenolu A były niższe w styczniu, ale utrzymują się lepiej niż ceny kontraktowe związane z surowcami. Ceny spot były na poziomie od 1380 EUR/T DDP na początku lutego, a najwięcej transakcji zostało zrealizowanych w przedziale 1400-1420 EUR/T DDP.

Zdaniem uczestników rynku, poziom wielkości importu zmniejszył się, głównie lub nawet wyłącznie ze względu na spadek wartości euro. Z powodu zmniejszenia o 7,6% wartości w stosunku do dolara od początku grudnia, import do Europy stał się drogi.

Dlatego przyjęto, że przywóz z Rosji i Korei Południowej, dwóch głównych importerów BPA w 2014 roku, został ograniczony. Pozwoliło to krajowym producentom na podniesienie stawek operacyjnych, jednak to niewielki znak większego popytu. /Źródło: Tecnon OrbiChem/

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Przeczytaj także:

Plastline